onsdag 23 mars 2011

Vi har varit i media!!! Lyckorus och kommentarer på det.

Såhär mellan två festivaler, Littfest i Umeå och Textival i Göteborg, så ska jag försöka gå igenom vår mediala närvaro senaste veckan. Denna har trots att vår första bok kommer från tryck först nu på fredag varit oväntat stor.

Det började egentligen tidigare i förra veckan med att tidningen City skrev om oss och det kan läsas här.

Sedan skrev Fredrik Strage om oss och mig i sin krönika Dubbla X-kromosomer i Arvika. Här vill jag dock utveckla mig lite. För det första. Vi har aldrig hållit det faktum att vi arbetar med kvotering hemligt för att våra konstnärer ska känna sig kvoterade eller inte. Jag hoppas och tror nämligen att alla fattar att även med kvotering så är det inte så att kvalitén på materialet i tidningen blir sämre. Däremot blir två manliga redaktörer, som kanske tidigare haft en förmåga att se väldigt mycket män där ute, väldigt mycket bättre på att göra sitt jobb om vi får ett verktyg som gör att vi ser att världen är typ dubbelt så stor som vi undermedvetet trodde den var innan. Anledningen att vi höll tyst om det var helt enkelt för att braksvennesverige skulle reagera precis som de nu gör kring Arvikafestivalen och börjar prata om artisternas kvalitet. Återigen, kvotering är ett verktyg som gör mig som förläggare bättre på mitt jobb, det gör inte någon tecknare sämre på sitt. För det andra. Om det nu skulle vara så att Arvikafestivalen använder detta som en marknadsföringsmetod så stödjer jag även det fullt ut. Det är väl mycket bättre att marknadsföra sig genom att vilja göra något bra än genom låta allt rulla på som vanligt? Annars kommer vi farligt nära ett resonemang i krokarna av "Det är klart att man får ligga med vem man vill, men måste dom hålla på och pridefestivala och komma ut i ansiktet på en hela tiden?" och det känns ju både förlegat och rätt sunkigt.

Ok, efter det for vi i alla fall till Littfest och där skrev tidningen Kulturen om oss såhär. Jag, Sara Granér och Anneli Furmark for sedan till Sveriges Radio där vi medverkade i Nya Vågen i P1, något som var väldigt roligt men samtidigt skitläskigt då det nästan svartnade för ögonen på mig av trötthet bitvis under programmets gång.

Sedan kan ni också höra vår kamrat och författare Karolina Bång i Ligga med P3, Karolina är ju aktuell med boken Cowgirls som kommer till Pride i sommar.

I morse så fick jag så också se en recension av Galago 102 som gjorde mig jätteglad i Helsingborgs Dagblad.

Idag är det den första riktiga vårdagen och jag känner att det också är början på ett sketabra Galagoår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar